torsdag 13 februari 2014

AMERIKANSKA CHOKLAD&VANILJ CUPKAKES



Amerikanska Choklad&Vanilj Cupcakes

Kladdkakemuffins 6 st

Du behöver:

Muffins:
100g smör
2 ägg
2,5 dl socker
3 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
1,5 msk bakpulver
2 dl vetemjöl

Topping:
3 dl vispgrädde
Vaniljkräm
Karamellfärg
Mörk choklad


--------------------------------------

Gör följande:

Sätt ugnen på 200°C. Smält smöret i en kastrull på spisen.
Vispa äggen och strösockret poröst.
Tillsätt vaniljsocker, salt, kakao, bakpulver och vispa till en jämn smet. 
Tillsätt vetemjölet och det smälta smöret och vispa ihop.
Fördela smeten i bakformarna. Grädda mitt i ugnen i 200°C i ca 10 minuter.

Vispa upp 3 dl grädde med 1 msk vaniljsocker för att få lite vaniljsmak på grädden. Dela upp i så många olika skålar som du vill ha olika färger på din topping. Droppa sedan i önskad färg i skålarna och blanda noga. För att få riktigt klara färger bör man inte vara rädd för att droppa i rätt mycket. Blanda till vaniljkräm (marsan) efter hur mycket du vill ha på dina cupcakes, jag har 2-3 msk på varje cupcake.

När muffinsen har svalnat klickar du ut ca 2-3 msk vaniljkräm ovanpå och sedanspritsar du på den färgade vispgrädden. För att få det lilla extra utseendet kan du dekorera med choklad eller bär. Beskrivning på hur jag har gjort mina chokladfjärilar finns här: http://horsegirlship.blogspot.se/2014/02/att-gora-chokladfjarilar.html


Dessa cupcakes blir riktigt stora och lagom söta.
Passar mycket bra till kalaset eller fredagsmyset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co