torsdag 30 januari 2014

KNÄCKIG DAIMKOLAPAJ

Här om dagen gjorde jag en så himla god kola- och knäckpaj. Jag bara måste dela med mig till er! Den är krämig och söt utan att vara för mycket, en bit per person är lagom :) Kanske något till fredagsfikat i morgon?




Du behöver:

Degen:
2,5 dl mjöl
100g smör (rumstempererat)
2 msk socker
1 äggula

Fyllning:
2 ägg
1,5 dl farinsocker
1 dl sirap
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
100g smält smör

Topping:
2-3 dubbeldaim

--------------------------------------

Blanda ihop mjöl, socker, smör och äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut degen i en form och förgrädda ca 10 min i 150grader. Jag smörjde inte min form med smör, det ska jag göra nästa gång för att degen sen ska lossna lättare från formen.

Under tiden degen är i ugnen rör du samman ägg, farinsocker, sirap, vaniljsocker och salt. Vispa i det smälta smöret och häll smeten i pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min. Om du tycker att smeten ser väldigt "såsig" ut så är allt i sin ordning.

Hacka daimen och strö över kakan när du tagit ut den ur ugnen. Jag hade 2 dubbeldaim på min kaka och tänkte ha 3 dubbeldaim nästa gång. Låt kallna. Servera gärna med en klick grädde/kesella och färska bär. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co