söndag 13 oktober 2013

HOPPTRÄNING


Idag bytte vi dressyrsadeln mot hoppsadeln och förberedde oss mentalt för en riktig hoppträning. Först tog vi en lång framridning ute i skritt på långa tyglar, 30 min. Vi värmde upp och kände på underlaget innan vi började ta några låga skutt. Han kändes riktigt rund och fin och under uppvärmningen försökte jag få honom att vara lika rund och avslappnad innan hindret som efter hindret. 

Idag fokuserade vi mycket på kombinationen bom-räcke-galoppsprång-oxer och även på studds. Studds är ju otroligt bra gymnastik och kan vara riktigt jobbigt beroende på avståndet mellan studdsen. Kombinationen är bra för Raffe som ibland har lite svårt för avstånden och det blir att han får en push till att våga hoppa högre och längre. Hela hoppträningen gick bara jättebra och vi avrundade med att ta kombinationen med oxern höjd till 120cm. Vi avslutade med att skritta ut 20 min på lång tygel igen :) Mysigt, duktig häst!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co