lördag 2 februari 2013

GICK OMKULL PÅ ISEN MED TROLL!

Vilken enorm skillnad att ha skor på Raffe!! Vi kunde till och med galoppera på isen utan några problem och jag behövde inte alls tänka på vad det var för underlag, så skönt! Jag red ut en ganska lång sväng med Charlotte och vi var ute i över en timme med hästarna i solen. Jag red på tränsbett så det tog ett bra tag innan Raffe blev så mjuk att han kunde överväga att jobba med formen. Tror vi får börja "dressyra" lite mer nu när vi har skor och allt :)
 
Direkt efter att vi kom tillbaka från ridturen gick vi direkt på ridtur nr 2! Trollet brukar ha väldigt bra balans och han halkar aldrig på isen men idag måste det ha varit väldigt halt för vi gick omkull. Han halkade till med bak och satte sig och då blev det automatiskt att resten av kroppen tappade greppet och följde med ner. Jag var halvvägs av från honom men tänkte att jag skulle sitta kvar när han reste sig så jag slapp hoppa upp igen. Men när han låg på marken fick han lite panik och tänkte inte på att det var halt när han reste sig upp vilket resulterade i att han halkade direkt när han ställd sig upp och lade sig på marken igen. Vid andra försöket att ställa sig upp fick jag verkligen prata lugnt med honom så han inte stressade för mycket. Jag var väldigt osäker på om jag ville fortsätta ridturen och var egentligen på väg att gå hem med honom igen. Men Charlotte övertalade mig om att vi skulle fortsätta och då gjorde vi det. Det var bra att vi fortsatte för han var lite stel efter fallen men när vi ridit en stund kändes han bra igen :)
 
Vi red in i en skog där det inte var det minsta isigt och där busade vi runt hur länge som helst! Vi hoppade över diken, träd och stenar (jag i dressyrsadel och Charlotte i westernsadel). Galopperade runt alla träd och bara busade helt enkelt. Vi kände oss som 10 åringar på shettisar igen, hehe. Det är viktigt att man fortsätter busa och ha roligt även när man är vuxen!
 
När vi ridit runt i skogen kom vi ut på ett fält där vi båda red runt och "dressyrade" en liten stund innan vi avslutade med ett galopprace! Bra avslutning på en bra ritt.
 
Charlotte och De-Hera
Här behövs ingen närmare presentation ?
 
 
 
 Trött och väldigt svettig Trollet! Men glad :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co