måndag 16 april 2012

DRESSYRPASS

Igår höll jag och Raffe till på banan och rätt så lagom till att vi värmt upp och kommit igång fick jag syn på min brors fästmö Madde... som råkar vara ridinstruktör!! Timeing? Japp!

Jag passade på att utnyttja henne lite och tränade på våra galoppombyten. Raffe kändes riktigt fin igår men galoppombytena var desto fulare. Han var efter nästan varje gång och ibland gissade han till när han skulle byta istället för att lyssna på min signal. Jag skyller på att jag inte var tillräckligt tydlig. När jag märker att han har lite svårt att koncentrera sig måste jag koncentrera mig desto mer, vilket jag nog inte gjorde. Men med hjälp av Madde fick vi till några fina byten och jag fick bra tips som hjälper honom att få till dom fina.

Kort sagt har jag försökt öka lite precis innan ett byte för att han ska få med sig bakbenen. Det brukar för det mest funka men inte denna dag... Dagar som denna ska jag se till att samla honom riktigt mycket och precis innan bytet ta 2-3 steg skänkelvikning för att sen be honom byta. Jag kan ju även rida honom i förvänd galopp och sen be honom byta i ett hörn. Risken med alternativ nr två är att han kan få för sig att man alltid ska byta från den förvända galoppen så fort vi kommer till ett hörn. Tror vi fortsätter träna på alternativ nr ett!

Kram Sofie :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co