onsdag 28 september 2011

FLOCKEN VÄXER!

Nu har Trollets flock växt lite till sen b-ponnyn Greta kom in i hagen. Det är min brors flickväns avelssto som ska vara hos oss under vintern. Hon ska gå tillsammans med Iza, Trollet och Senorita i den ena lösdriften. Jag tror Trollet börjar acceptera och släppa in henne i flocken för idag när jag hämtade honom från hagen så stod han och Greta sida vid sida och betade.

Idag red jag ett ordentligt dressyrpass på Trollet och tränade mycket på övergångar. Till och börja med halt-trav-halt och sedan halt-galopp-halt, vilket han har lite svårare för. Han vill inte riktigt stanna med bakbenen utan blir lite framtung och stannar för mycket med frambenen. Jag försöker att inte stanna honom med hjälp av tyglarna utan helt med sitsen men eftersom han har svårt för det så hjälper jag till mycket med rösten. Trollet stannar med hjälp av det lilla ordet "" och fattar galopp när man säger "ga" (man hinner inte säga hela ordet hihi)

Nu har jag och Raffe dissat sadeln och kör helt på barbacka. Eller det har vi gjort den senaste 1½ veckan i alla fall. Jag vill verkligen hitta den där superkänsligheten hos Raffe och sadeln förstör en del av det. Därför ska vi rida mycket mycket mycket barbacka och bara använda sadeln när vi t.ex ska leka runt i skogen då det kan gå rätt vilt till :) Jag märker stor skillnad på både mig och Raffe när vi inte har en sadel mellan oss... både jag och Raffe slappnar av och kommer ett steg närmare att bli "ett".... DRÖMMÅLET!


Trollet till vänster och Greta till höger.



Greta!




Kram Sofie :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co