lördag 13 augusti 2011

RAFFE ÄR EN FEGIS

Hingstar brukar för det mesta vara ganska våghalsiga och modiga. Dom gör oftast det mesta man ber dom om och det är därför jag älskar att arbeta med hingstar. Raffe är en sån där underbar hingst som lyssnar på vad man säger att han ska göra och inte göra. Men IBLAND är han ett stort undantag... Han är faktiskt för det mesta en stor fegis. När stona tittar på är han stor och modig och när han är själv så blir han liten som en ankunge. När man är ute och rider så kan både det ena lövet och det andra lövet vara farligt. Ibland reagerar han inte alls när det hoppar en hare inne i skogen och ibland flyger han i luften av rädsla.


När det gäller hoppningen så har han inget självförtroende i huvudtaget! Vi tränar hoppning rätt så ofta (enligt mig), d.v.s ungefär 3-4 gånger i månaden :P och vi försöker verkligen träna på mycket skrämselhinder varje gång för att han ska lära sig att dom inte alls är farliga och man kan hoppa normalt högt över dom. Annars vill han gärna vara på den säkra sidan och hoppa "1 meter" över hindret. När han tycker dom är riktigt läskiga så bromsar han in innan hindret, jag säger åt han att hoppa ändå, det blir det ett "helikopterhopp" rätt upp i luften och jag kommer efter i språnget

Ett exempel på ett hinder Raffe INTE tyckte om... jag hamnar efter hehe



Kram Sofie :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co