tisdag 7 juli 2009

PESSOA - Bra Eller Dåligt??

Många dressyrryttare vände sig till detta bett, därför att det ansågs kunna kontrollera heta hästar och få en ovillig häst ”på bettet”. Detta bett ansågs mjukare än ett pelham eller stång.

Men vad bettet verkligen gör är att skapa påtryckning, dra sig själv upp mot tänderna och orsaka ryttaren att rida för mycket med händerna, med en fångad häst som fokuserar på att få tänderna runt bettet för att bromsa trycket. Därför är det väldigt mycket i motsats till verkan från ett oledat stångbett med kedja.

Hur fungerar det? Till att börja med, bettet har påtryck, därför att sidodelen är fast i en del av bettringen, och tygeln är faststatt vid ytterligare en del av bettringen, på motsatta sidan från sidodelen sett.
Mundelen är nånstans i mitten och mer eller mindre fast i hastens mun. Så varje tag i tygeln gör att fästet i sidoringen i relation till tygeln rörs runt en sorts axel, vilken är i form av hästens munhåla. Detta är huvud funktionen av alla hävstångs bett.

Just detta bett emellertid har en delad mundel och ingen kindkedja. Att den inte har någon kind kedja orsakar följande: när tygeln dras bakåt och uppåt, dras sido delen av bettet fram och nedåt. Men eftersom sido stycket sedan stoppar bettet från att faktiskt röra sig nedåt, så orsakar det svängdelen – dvs mun delen av bettet, till att dras uppåt, in i mungipan på hästen, och vidare mot tänderna.
Den här effekten skulle aldrig ske, om samma ring som fäster i sidostycket hade fixerats till den undre käken med hjälp av en mothållande kind kedja. Det skulle ha förhindrat sidodelen från att dras framåt helt och hållet, och därmed stoppat mundelen från att dras upp i mungipan och mot tänderna på hästen.

Mer om detta kan du läsa på: www.google.se


Vilodag för alla hästar förutom Trollet som fick trava runt med medryttar Malin på ridbanan i regnet en stund *brrrr*... Så igår åkte jag till min kära syster anna och hade lite bitchiebutchie kväll och badrumsstädning!

IDAG därimot så tränade jag dressyr på Trollet med inriktning på vänster galopp som råkar vara hans största svaghet. Men detta gick mycket, mycket bra efter lite övertalning från min sida. För att få en så balanserad häst som möjligt så använder jag mig av höga och breda tygelfattningar! Detta för att få en bredare "korridor" och stöd till hästen. Mycket volter, rakställning, öppna, sluta och andra "böjningsövningar" passar också utmärkt för att få en välbalanserad häst.

Bravo killen tränade jag på banan med skritt, trav, halt och igångsättningar. Lade även inte lite böjningsövningar för att mjuka upp och sträka ut hals- och ryggmusklerna. Eftersom han redan är så stabil och välbalanserad så är det inga problem... men halt är ju alltid bra att träna på eftersom det är ett av de svåraste momenten i dressyr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag hoppas skriver din kritik på ett sånt sätt som du själv skulle vilja få den. Om du skickat en fråga ska jag försöka svara på den så snabbt som möjligt.

Det är inte alltid jag skickat svaret till din blogg/mejl så titta gärna in på inlägget igen för att läsa ditt ev. svar.

Tack / Sofie & co